Про працю

У Всесвітній День дій за гідну працю, який щороку відзначається 7 жовтня, Комісія УГКЦ Справедливість і Мир пропонує роздуми «Про працю».

about illustration

«Ви пам′ятаєте брати про наш труд та про працю: вночі і вдень ми працювали» (1 Сол 2,9)

Праця є однією із визначених просторів та меж євангелізації, яка є знаною вже від початків християнства. Біблійна книга Буття відкриває й завдання, яке Бог дає людині, а саме працювати над землею і, доглядати її:

«Узяв Господь Бог чоловіка й осадив його в Едемському саді порати його й доглядати його» (Бут. 2. 15).

Із цієї ж книги Буття зауважуємо, що Бог, Який є Всемогутнім Творцем, Який творить людину на Свій образ і подобу, також запрошує її до праці на землі. З даного опису людина не є власником цього саду. Це є дар Божий, який вона отримала для того, щоб доглядати за ним. Важливим є і висновок із цього, що людська праця передує людському гріхопадінню і не є наслідком гріха чи карою за гріх. Більше того, праця має місце в гармонійних стосунках Бога та людини, вона є задумом Божим. Саме так бачив працю і відомий наш мислитель і філософ Григорій Сковорода, говорячи, що «Праця є благословенням Божим».

Праця посідає почесне і важливе місце в житті кожної людини, оскільки вона – джерело багатства чи, щонайменше, умова достойного життя і загалом становить ефективний засіб проти бідності. «Рука ледача робить бідним; збагачує - рука старанних» (пор. Прип. 10, 4). Однак, важливим є й те, щоб не робити з праці ідола, адже остаточний і вирішальний сенс життя полягає не в ній. Праця суттєво важлива, але джерелом життя і кінцевою метою людини є Бог, а не робота. Також Христос у Євангелії говорить багато про працю. Саме йому належать слова: «Достойний робітник своєї нагороди» (Мт 10,10).

І тут відкривається один із важливих аспектів змісту та значення праці. Робота, насправді, торкає у своїй глибині антропологічного виміру, який є надзвичайно суттєвим та виражає себе, по-особливому, у економічній площині. Праця є також виявом творчості, яка наближує людину до свого Творця та дає їй можливість до самовираження та самореалізації. У християнській традиції праця завжди поєднувалась із змістом життя, та не виходила з під уваги та належного, важливого значення у навчанні Церкви. Сьогодні, як ніколи, ця тема є особливо актуальною та близькою кожному, беручи до уваги виклики у сфері цифрових технологій, численних новітніх відкриттів та можливостей. Реальністю стає відведення на задній план традиційного досвіду роботи, численні причини втрати великої кількості робочих місць, та можливості роботи, на місце яких приходять новітні технології з новими умовами та потребами й викликами у сфері праці. А тому й актуальним залишається у згаданих умовах звернення на те, що «Саме у вільній, творчій, згуртованій і солідарній праці людина виражає і підвищує гідність свого життя» (Радість Євангелія, п.192).

Іншою суттєвою характеристикою праці є її суспільний характер. Що це означає?  Людина працює задля власного збагачення, з перспективою кращого майбутнього, однак роблячи це так, щоб не порушувати права та обов’язки інших: «Якщо людина добродіяльна і багата – це є справедливо» (святий Іван Золотоустий). А також кожен, як член суспільства, працює і співпрацює з іншими заради розвитку, прогресу, заради спільного та особистого блага, сприяючи творенню більш справедливого суспільства, зміцнюючи благоустрій та покращуючи особистий та загальний рівень життя.

Праця є невід’ємною частиною Божого задуму щодо людини. Вона є елементом для гармонійних відносин «Бог-людина» і «людина-світ». Праця є можливістю для участі у творенні Божого світу, який людина отримала як дар  і яким володіє, але не посідає його самостійно. Праця є також шляхом до Бога та до участі у Троїчному Божому житті, до освячення і спасіння людини.

«Ви пам′ятаєте брати про наш труд та про працю: вночі і вдень ми працювали» – це свідчення апостола Павла про працю та, беручи до уваги час, в якому ми тепер живемо, запрошують кожного із нас та спільноти, в яких перебуваємо, до ініціатив та їх втілення у сфері праці заради спільного блага та добра кожного.

Інформаційна Служба Комісії УГКЦ Справедливість і Мир